del

Blomkål tabbouleh

Jeg digger bulgur men siden jeg og mannen min er på lavkarbodiett nå lager jeg tabbouleh eller kisir med fersk blomkål. Denne oppskriften er veldig fleksibel, du kan tilsette granateple, tørkede tranebær, valnøtter, solsikkefrø, osv og lage en sun salat/ hovedrett med din egen vri.

For å lage en stor bolle tabbouleh som er nok til 4 personer trenger du:

1 stor blomkål

1 hvitløksfedd, finhakket

En bunt vårløk, finhakket

Håndfull bladpersille, kun blader – vasket, tørket og finhakket

1 ts tørket mynte (kuru nane) eller 1/2 håndfull fersk mynteblader, vasket, tørket og finhakket

2 røde snackpaprika og 1 grønn tyrkisk pepper (sivri) – vasket, tørket, frøene fjernet, finhakket

1/2 pakke vasket og klar romano salatmiks eller en pakke ruccola

En håndfull cherry tomater, delt i fire eller to 

Saft fra 1/2 sitron eller mer 

3 ss olivenolje

1/2 ts spisskum

Salt og pepper

Pul biber (kan sløyfes)

Slik lager du:

Vask og tørk blomkålen, og del i småbiter

Kjør i kjøkkenmaskin til miksturen ser ut som ris (den rå blomkålrisen kan fryses og oppbevares opp til en måned)

Smak til med salt og pepper

Stek i stekepanne over middels varme i ca 8 minutter

Du kan nå kjøle ned blomkålrisen og oppbevare den 3-4 dager i kjøleskapet dersom du skal bruke den senere. 

I en bolle visp olivenolje med sitron, tilsett alle ingrediensene og bland veldig godt. Smak til med salt, pepper, mere sitronsaft, olivenolje hvis det trengs.

Jeg serverer blomkål tabbouleh med alle type grillmat men den kan spises alene eller med speilegg også.

Print Friendly

Related Posts

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Professorfrue
Close Cookmode